Tanfolyam célja
Az üzleti gyakorlatban a döntések meghozatalához elengedhetetlenek a statisztikai alapismeretek. Tudnunk kell, hogy mikor melyik statisztikai mutatót célszerű használnunk (például mikor érdemes az átlag helyett a mediánt), mit jelent a megbízhatósági szint egy döntés meghozatalakor, hogyan tudjuk eldönteni két eseményről, hogy azok függetlenek-e, vagy éppen hogyan tudunk előrejelzést mondani a jövőre nézve – és az előrejelzésünknek mekkora a megbízhatósága.
A tanfolyam során erre a tudásanyagra teszünk szert, gyakorlati példákkal gazdagon illusztrálva, és a tanfolyam végére megtanuljuk magabiztosan használni ezeket az eszközöket a mindennapi döntésekhez.
Kiknek ajánljuk
A tanfolyamot ajánljuk döntéshozók, vagy azokat támogatók részére (pénzügyesek, elemzők, gazdasági szakemberek). Mivel a tanfolyam korántsem csak az Excel használatáról szól, ezért javasolt azoknak is, akik az alkalmazott eszközök és döntési kritériumok szakmai hátterét szeretnék megérteni, hogy a későbbiek során azokat magabiztosan tudják használni az élet egyéb területein is.
Tanfolyami tematika
Leíró statisztika
-
Populáció, minta, mérési skálák – miért fontos ezt már az elején eldönteni?
-
Nagy mennyiségű adat csoportosítási lehetőségei – hogyan és miért éppen úgy?
-
Amikor egy ábra többet ér, mint ezer szó – az adatok helyes ábrázolási lehetőségei.
-
Helyzeti mutatók (átlag, medián, módusz, kvartilisek, …)
-
Szóródási mutatók (terjedelem, szórás, relatív szórás) és tulajdonságaik
-
Alak (szimmetria) mutatók
-
Extrém értékek és azok detektálása – miért fontos, hogy ezeket észrevegyük!
- Egy hatás felbontása részhatása és összetételhatásra – azaz, például, valóban javult-e a teljesítmény, vagy csak a mintának az összetétele változott meg?
- Különbség és hányados felbontás
- Simpson paradoxon
Valószínűség eloszlások
- Bevezető valószínűség eloszlások világába, hogy előkészítsük a későbbi anyag megértését
- Néhány fontos diszkrét valószínűség eloszlása rövid bemutatása gyakorlati példákkal (például, hogyan alkalmazhatjuk a Poisson eloszlást az optimális készletmennyiség megállapításához)
- A normális eloszlás – megteremtjük az alapot a megbízhatósági intervallumokhoz
Megbízhatósági (konfidencia intervallumok)
- Minták alapján megbecsüljük, hogy az átlag, az arány és a szórás milyen határok között mozoghat és mekkora valószínűséggel – avagy, hogyan dolgoznak a (közvélemény)kutatók
Hipotézisvizsgálat
- A hipotézisvizsgálat alapjai, szignifikancia szint, kritikus érték, p-érték
- Milyen hibákat követhetünk el és hogyan tudjuk azok valószínűségét csökkenteni
- Hipotézisek az átlagra, arányra, szórásra
- Illeszkedés és függetlenség vizsgálat
- ANOVA (Variancia analízis)
Regresszió és korreláció vizsgálat
- Regresszió, azaz hogyan befolyásolja az egyik kvantitatív változó (mondjuk a reklámköltség) a másikat (mondjuk a bevételt)
- Regressziós típusok – lineáris, exponenciális, logaritmikus, …
- Többszörös regresszió
Idősorok elemzése
- Trendszámítás
- Szezonalitás vizsgálat
- Előrejelzések létrehozása
- Exponenciális simítás – minél régebbi egy esemény, várhatóan annál kevésbe befolyásolja a jövőt a frissebb eseményekhez képest